Strukturovaná data a rich snippets
Pokud chcete, aby se váš web zobrazoval na předních pozicích ve vyhledávání, nestačí jen kvalitní obsah a relevantní klíčová slova. Důležitou roli hrají také strukturovaná data a rich snippets. Ty pomáhají vyhledávačům lépe porozumět obsahu vašeho webu a zobrazit ho atraktivnějším způsobem ve výsledcích vyhledávání.
Co jsou strukturovaná data?
Strukturovaná data jsou speciální značky vložené do HTML kódu webové stránky, které poskytují vyhledávačům dodatečné informace o jejím obsahu. Jde o strojově čitelná metadata ve formátu JSON-LD, RDFa nebo Microdata. Strukturovaná data popisují typ obsahu (článek, recept, produkt…), jeho klíčové vlastnosti (název, autor, cena…) a vztahy mezi jednotlivými prvky.
Díky strukturovaným datům mohou vyhledávače obsah lépe pochopit, zařadit do kontextu a atraktivněji zobrazit ve výsledcích vyhledávání. Stránky se strukturovanými daty mají větší šanci získat ve výsledcích vyhledávání výsadní pozice v podobě rich snippets nebo featured snippets.
Co jsou rich snippets?
Rich snippets (bohaté úryvky) jsou vylepšené výsledky vyhledávání obohacené o dodatečné informace jako obrázky, hvězdičky s hodnocením, cenu produktu nebo datum publikování článku. Tyto informace pocházejí právě ze strukturovaných dat. Rich snippets jsou atraktivnější a relevantnější než obyčejné textové výsledky, proto na sebe strhávají více pozornosti a mají vyšší míru prokliku (CTR).
Příklady rich snippets:
- Recept s obrázkem, hodnocením, dobou přípravy a počtem porcí
- Produkt s názvem, cenou, dostupností a recenzemi
- Událost s datem, místem konání a odkazem na vstupenky
- Článek s titulkem, autorem, datem publikování a úvodním odstavcem
Interaktivní demonstrace Rich Snippets
Upravte údaje níže a sledujte, jak se mění zobrazení ve výsledcích vyhledávání. Pamatujte na omezení délky pro title (60 znaků) a description (160 znaků).
Co jsou featured snippets?
Featured snippets (vybrané úryvky) jsou speciální bloky s odpovědí na dotaz uživatele, které se zobrazují nad organickými výsledky vyhledávání. Jde o extrakty z webových stránek, které Google vyhodnotí jako nejrelevantnější odpověď na daný dotaz. Featured snippets mohou mít podobu odstavce, seznamu nebo tabulky a často obsahují i obrázek.
Získat featured snippet může být pro web velmi výhodné, protože jde o pozici č. 0 – tedy ještě nad prvním organickým výsledkem. Web, který featured snippet získá, může zaznamenat vysoký nárůst návštěvnosti. K získání featured snippetu přispívají kvalitní a strukturovaná data, ale také formátování obsahu (odstavce, nadpisy, odrážky).
Jak strukturovaná data implementovat?
Strukturovaná data se vkládají přímo do HTML kódu stránky, nejčastěji ve formátu JSON-LD. Jde o blok kódu umístěný mezi tagy
Pro ověření správnosti implementace strukturovaných dat slouží nástroje jako Google Search Console, Schema Markup Validator nebo Rich Results Test. Ty zkontrolují, zda jsou data ve správném formátu a zda neobsahují chyby.
Jaké jsou přínosy strukturovaných dat a rich snippets?
- Lepší viditelnost ve vyhledávání – atraktivnější a informativnější výsledky
- Vyšší míra prokliku (CTR) a tím i více návštěvníků z vyhledávání
- Větší šance na získání featured snippetu a pozice č. 0
- Vyhledávače lépe rozumí obsahu a kontextu webu
Strukturovaná data sice nejsou přímým faktorem řazení, ale výrazně pomáhají dostat web na přední pozice ve vyhledávání. Jejich implementace je poměrně snadná a rychlá, ale efekt může být značný.